Τετάρτη 27 Απριλίου 2022

Ιούδας ο προδότης, Πέτρος ο αρνητής και ο .....ανώνυμος τρίτος μαθητής....

 1.Είναι ίδιον της ανθρώπινης φύσης να θέλει να προσωποποιεί τις συλλογικές ενοχές σε ένα άτομο. Το άτομο φορτώνεται τις συλλογικές ευθύνες, πεθαίνει στη θέση των πολλών και προκύπτει η συλλογική εξιλέωση.

2. Η διαδικασία του αποδιοπομπαίου τράγου περιγράφεται στο Λευιτικό ως εξής: καὶ λήψεται τοὺς δύο τράγους καὶ στήσει αὐτοὺς ἔναντι Κυρίου παρὰ τὴν θύραν τῆς σκηνῆς τοῦ μαρτυρίου·  καὶ ἐπιθήσει Ἀαρὼν ἐπὶ τοὺς δύο κλήρους, κλῆρον ἕνα τῷ Κυρίῳ καὶ κλῆρον ἕνα τῷ ἀποπομπαίῳ.  καὶ προσάξειἈαρὼν τὸν τράγον, ἐφ᾿ ὃν ἐπῆλθεν ἐπ᾿ αὐτὸν ὁ κλῆρος τῷ Κυρίῳ, καὶ προσοίσει περὶ ἁμαρτίας· καὶ τὸν τράγον, ἐφ᾿ ὃν ἐπῆλθεν ἐπ᾿ αὐτὸν ὁ κλῆρος τοῦ ἀποπομπαίου, στήσει αὐτὸν ζῶντα ἔναντι Κυρίου, τοῦ ἐξιλάσασθαι ἐπ᾿ αὐτοῦ, ὥστε ἀποστεῖλαι αὐτὸν εἰς τὴν ἀποπομπήν, καὶ ἀφήσει αὐτὸν εἰς τὴν ἔρημον. Λευιτικό ΙΣτ 10

3. Ο Ιούδας σε πρώτο επίπεδο συμβολίζει τον Ιουδαϊκό λαό ( ήταν ο μόνος Ιουδαίος μαθητής) ο οποίος στα μάτια των χριστιανών έφερε όλο το μεσαίωνα το στίγμα της ενοχής για τη σταύρωση του Κυρίου. Στη φράση των Ιουδαίων Τὸ αἷμα αὐτοῦ ἐφ' ἡμᾶς καὶ ἐπὶ τὰ τέκνα ἡμῶν² στερεώθηκε ο αντισημητισμός ακραία μορφή του οποίου ήταν , στον 20ο αιώνα το ολοκάυτωμα

4. Η προβολή είναι μηχανισμός άμυνας στη ψυχολογία. Με αυτό το μηχανισμό η δική μου ενοχή προβάλλεται με ασυνείδητο τρόπο στον άνθρωπο ή στην ομάδα στόχο.

5. Οι άμεσοι συν-ένοχοι που προβάλλουν την ενοχή τους στον Ιούδα

5Α Τότε οἱ μαθηταὶ πάντες ἀφέντες αὐτὸν ἔφυγον.³ Όλοι οι μαθητές έσπευσαν να κρυφτούν μόλις συνελήφθηκε ο Ιησούς για να σώσουν το τομάρι τους

5Β Η άρνηση του Πέτρου είναι γνωστή. Πώς βρέθηκε όμως ο Πέτρος στην αυλή του αρχιερέα; Ποιος τον έβαλε μέσα;

6. Ἠκολούθει δὲ τῷ Ἰησοῦ Σίμων Πέτρος καὶ ὁ ἄλλος μαθητής. Ὁ δὲ μαθητὴς ἐκεῖνος ἦν γνωστὸς τῷ ἀρχιερεῖ, καὶ συνεισῆλθε τῷ Ἰησοῦ εἰς τὴν αὐλὴν τοῦ ἀρχιερέως· ὁ δὲ Πέτρος εἱστήκει πρὸς τῇ θύρᾳ ἔξω. Ἐξῆλθεν οὖν ὁ μαθητὴς ὁ ἄλλος, ὃς ἦν γνωστὸς τῷ ἀρχιερεῖ, καὶ εἶπε τῇ θυρωρῷ, καὶ εἰσήγαγε τὸν Πέτρον. Ιωάννης ΙΗ 15 -16

Ερωτήματα: 

Γιατί ο άλλος μαθητής κρύβεται στην ανωνυμία;

Τι σημαίνει η φράση ότι ήταν γνωστός του Αρχιερέα; Πόσο γνωστός δηλαδή;

Ποια η σχέση του ανώνυμου μαθητή με τον Καϊάφα;

Όταν όλοι οι άλλοι μαθητές κρύφτηκαν να σωθούν αυτός τι κάνει μέσα στην αυλή του Αρχιερέα;

Από το γεγονός ότι ο ανώνυμος μαθητής διατάζει τη θυρωρό να βάλει τον Πέτρο μέσα δεν είναι φανερό πώς ήταν «άνθρωπος του σπιτιού» και της εμπιστοσύνης του Οικοδεσπότη Καϊάφα;

Πώς μπορεί ένας μαθητής του Ιησού να είναι ταυτόχρονα άνθρωπος της εμπιστοσύνης του Καϊάφα ορκισμένου ανθρώπου του Θεανθρώπου;

Αφού οι μαθητές πλην του Ιούδα ήταν Γαλιλαίοι πως αυτός ο ανώνυμος μαθητής ήταν γνωστός του Καϊάφα που κατοικούσε μόνιμα στα Ιεροσόλυμα 150 χιλιόμετρα μακριά;

Γιατί οι άνθρωποι του Καϊάφα που προσπαθούν να εκμαιεύσουν από τον Πέτρο ότι ήταν μαθητής του Ιησού για να τον παγιδέψουν δεν κάνουν το ίδιο


για τον δεύτερο μαθητή; Μήπως γιατί ήταν δικός τους άνθρωπος;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου